شکل و اصلاح
داستان ها

نقطه شروع کجاست؟

توسط آرش زمانی, 1399-06-25

برای شروع تجارت نقطه شروع معرفی کجاست؟

دوستان عزیزم من هنوز ناخوش حالم، ولی حسنش اینه که با نوشتن میتونم آرامش بیشتر بدست بیارم. ممنون که هستین و اسباب آرامش من رو فراهم میکنین.

امشب میخام از نقطه شروع صحبت کنم. نقطه شروع از ایده آغاز میشه. روش های زیادی برای راه اندازی یک تجارت وجود داره از بوم ناب گرفته تا استراتژی های سنتی. همگی موارد از مهمترین برنامه هاشون شناخت مشتری، بازارو … را در نظر میگیرن. من منکر این اندازه گیری ها نیستم. ولی برای تبلیغات اولین پیشنهاد طراحی یک “مانیفست” است.

با تشکر از خانم “حورا معین فر” عزیز که این روش رو به من معرفی کردن (خانم معین فر و آقای سامان فانی از عزیزانی هستن که من خیلی از دونسته ها و یا سرخطش رو مدیون این عزیزان هستم)، استفاده از “مانیفست” به عنوان یکی از کاربردی ترین روش ها برای ارائه استراتژی مارکتینگ است.

مترادف: مرامنامه، بیان نامه و بیانیه
مانیفست در هنر به معنای اعلام بیانیه هایی توسط بنیانگذاران یک سبک یا مکتب جدید، خطاب به هنرمندان دیگر و همچنین مردم است. مانیفست ها معمولا تعیین کنندهٔ خط مشی ها و اصول و عقاید پیشروان یک سبک یا مکتب به شمار می آیند. اولین مانیفست های مکتب سوررئالیسم توسط آندره برتون پدید آمد.

شروع طراحی متن مانیفست از چرایی این برند یا محصول شروع میشود. تغییر هسته معرفی برند از محصول به هدف میتواند تاثیر بیشتری برشنوده بگذارد. جلوگیری از معرفی برند با محور محصول و تمرکز روی اهداف، دورنما ها و ماموریت های برند میتواند مخاطب را در فکر و نظر همراه سازد. این روند با دوری از چیستی و چگونگی با تمرکز روی چرایی این هدف تامین میکند.

برای شناخت بهتر اثر چرایی لطفا این ویدئو رو ببینید.


به طور معمول مانیفست شامل یک داستان احساسی به منظور برانگیختن عواطف مخاطب، ایجاد ارتباط عاطفی با آنها و جلب حمایت شان از برندمان است. این مفهوم نه تنها در زمینه ایجاد مشتر یان ثابت اهمیت دارد، بلکه فرآیند جذب نیروی ماهر و کاربلد را نیز برای ما راحت تر خواهد کرد.

هدف اصلی هر برند متفاوت از دیگری است. با این حال تاثیر آن بر روی کل ماهیت شرکت و به ویژه مانیفست اش انکارناپذیر است. بدون یک هدف و ارزش اساسی برای برندمان، طراحی مانیفست امری غیراصیل و به نوعی تلاش برای فر یب احساسی مشتر یان به منظور فروش بیشتر جلوه خواهد ک رد. وقتی به افراد در مقام مشتری به برند ما نگاه می کنند، به دنبال یافتن دلیلی برای توجه به شرکت مان هستند. هدف اصلی یک برند به خوبی دلیل ضرورت توجه را به مخاطب عرضه می کند. در اینجا صحبت از کیفیت برتر محصولات یا تلاش برای بیان امکانات منحصر به فرد آنها هیچ فایده ای ندارد. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، هدف اصلی از نگارش مانیفست برندها افزایش فروش نیست. درست به همین دلیل حتی برندهای بزرگ نیز در طراحی مانیفست برندشان دست کم به طور مستقیم صحبتی از محصولات شان نمی کنند..

به منظور یافتن چرایی هستید، مخاطب صحبت خودتان خواهید بود(. پرسش محوری در این مکالمه چرایی شروع کسب وکار است.
برند ما به دنبال حل چه مشکلی از زندگی روزمره مشتر یان است؟
چرا مشتر یان باید بدان توجه بالایی داشته باشند؟
هدف اصلی ما از توسعه جایگاه برندمان چیست؟
برندمان نیز طراحی و پاسخ داده » چرایی « وقتی به هر کدام از پرسش های فوق پاسخی درخور داده شود، پرسش خواهد شد.

روایت مانیفست و اینکه از زبان کیست؟ مخاطب کیست؟ اهمیت دارد
در تمام نمونه مانیفست برندهایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، نکته مشترکی وجود دارد. در حقیقت، همه آنها در تلاش برای د رگیر ساختن مخاطب در متن داستان شان هستند. این کار از طر یق استفاده از واژه های صورت می گیرد. دلیل استفاده از این شیوه قابل توجه است. برندهایی نظیر نایک، فیات و » مردم « یا » ما « نظیر The North Face به خوبی از نیازشان به جلب توجه مخاطب اگاهی دارند. به همین دلیل تمام تلاش خود را برای جذاب سازی داستان مانیفست شان می کنند. یکی از راهکارهای جذاب برای جلب توجه افراد به یک داستان و بیان آن به صورت جمع است. به این ترتیب آنها نیز احساس حضور در داستان ما را خواهند داشت. اگر شما نیز به= را به یاد داشته باشید. » آنها « و » ما « ،» شما « دنبال خلق مانیفستی جذاب هستید، استفاده از ضمیرهایی نظیر این کار به افزایش سطح تعامل میان برند ما و مخاطب کمک شایانی خواهد کرد.

بسیاری از مردم به زندگی های فعلی خود عادت کرده اند. بر این اساس گاهی آنها حتی تمایلی به تغییر وضعیت زندگی خود نیز نشان نمی دهند. در این میان برندها و بازار یاب های هوشمند از همین نکته نهایت استفاده را می برند. بر این اساس آنها روی ویژگی روزمرگی و تکراری زندگی افراد تاکید دارند. به عنوان راهکاری برای تغییر نیز شیوه های خود را معرفی می کنند.
به عنوان مثال، آیا متوجه تاثیر مانیفست هر کدام از برندهای این مقاله روی سبک زندگی مردم شدید؟ نایک )ارائه تعر یف منحصر به فرد از موفقیت و بزرگی(، فیات )لذت بردن از زندگی به بهتر ین شکل ممکن(، The North Face )عدم توقف کشف و گشت و گذار(، اپل )تفکر متفاوت و چالش وضعیت فعلی مان( و در نهایت لویز )تسلیم شرایط موجود نشدن(.
موفقیت برندهای فوق در زمینه تاثیرگذاری روی مخاطب از طر یق تاکید بر اهداف اصلی شان به شیوه ای غیر خودخواهانه صورت گرفته است. متاسفانه ایراد اصلی بسیاری از برندها به هنگام طراحی مانیفست ستایش بیش از حد خودشان است. به همین خاطر مخاطب احساس نامناسبی نسبت به مانیفست و ماهیت کلی آن برند پیدا می کند. اگر به دنبال موفقیت در عرصه کسب وکار هستیم، باید اندکی از خودستایی های بی مورد پرهیز کنیم. در غیر این صورت سرنوشت برندمان چندان جالب نخواهد بود. هدف اصلی ما در اینجا باید بیان نحوه بهبود زندگی
مخاطب های برندمان از طر یق مانیفست مان باشد .

در اینجا نمونه هایی از مانیفست های طراحی شده توسط خودم رو معرفی میکنم

مانیفست خانه رستگاری:

عبور از ناخودآگاه اولین قدم برای ساخت خاطره است. خاطره گوشه ای خوش از تجربه در یک فاصله زمانی شیرین است. در زمانی نه چندان دور خاطره یکی از سوغات سفر بود که یادی از آنچه دیده،شنیده،چشیده شده بود را برای بیینندگان به ارمغان آورده میشد.

خاطرات اگرچه جزء شیرین تجربه هستند، اما دوام و ماندگاری آن به مراتب بیشتر از تجربه دارد.

خانه رستگاری جریانی از داستانها و خاطرات یک قرن با  طعم شیرین گذشته است. رستگاران  طعم شیرین گذشته را با همگان به اشتراک میگذارند. نشیمنهای دنیای رستگاری از جنس امروز با منظره ای از بافت خاطره گذشته  هستند. طرحها در مسیر خاطرات بافته خواهد شد و هرکسی با بافت خویش را به ارمغان خواهد برد.

رستگاران لبخند خاطره را در خانه خود میجویند چه از گذشته، چه از آینده.

مانیفست وبسایت یوزپلنگ:

سطح اهمیت امنیت در هرم مازلو بعد از نیازهای اولیه زیست در رتبه دوم قرار دارد. عموماً امنیت و اطمینان در راستای یکدیگرند و توامان احساس کاملی را فراهم میکنند.
یکی از مهمترین پایه های احساس امنیت در هر موضوعی کاهش هزینه های انتخاب است. همیشه این سوال وجود دارد که آیا اولین امکان حل مساله امن ترین و کم هزینه ترین گزینه است؟
“یوزپلنگ” با ویژگی هایی همچون سرعت، دقت و هوشمندی میداند شرط یک رانندگی مطمئن استفاده از تایر مناسب است.
تنها اولویت یوزپلنگ انتخابی امن، دقیق و کم هزینه برای شماست.

مانیفست استودیو اکسپو:

اگر قرار باشد یکی از حواس پنج گانه را از شما بگیرند،کدام را انتخاب می کنید؟
مسلما انتخاب شما حس بینایی نیست،ما با چشم هایمان می بینیم،دیده هایمان را باور می کنیم و با باورهایمان زندگی می کنیم
دیدن و دیده شدن نیاز ماست،برای دیده شدن راه های زیادی وجود دارد،اما اینکه چطور خودمان را معرفی کنیم بسیار مهم است،چطور آن چیزی که هستیم را بروز دهیم تا دیگران هم ما را باور کنند.
تجربه و روزمه موسسین باعث شد تا در آخرین روزهای زمستان سال 90 اکسپو متولد شود.اکسپو تلاش می کند تا با در نظر گرفتن نیاز کارفرما و سلیقه مخاطبان مفهومی متفاوت ارائه دهد.
اکسپو می داند تجربه و مهارت،زیبایی شناسی،ابزارهای به روز،تسلط به تکنیک می تواند تصویری متفاوت فراهم کند.این داشته ها باعث خواهد شد که نتیجه کار اکسپو تنها یک عکس نباشد.
اکسپو با آگاهی از اینکه اکنون تنها بازتولید فنی سوژه دیگر نمی تواند ارزش عکاسانه داشته باشد تلاش می کند تا چیزی بیشتر از یک عکس را پیش روی مخاطبان قرار دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Facebook Instagram linkedin
2019 © Whale